tentang
banner
tutor
fb
home

Monday, July 24, 2017

Durian Belanda tapi di Malaysia

Nak kata minat sangat tu tidaklah tapi kalau ada memang makan. Tambahan kalau disejukkan dulu. Memang sedaplah makan.


Yang ni durian belanda saudara bagi. Alhamdulillah rezeki nak makan. Kalau nak beli. korang pun tahu harganya boleh tahan walau kecil saja saiznya. Kihkih. Kalau teringin sangat mungkinlah beli juga.




Banyak kebaikan durian belanda ni. Terutama untuk penyakit. Orang kata mencegah lebih baik dari merawat.


Tapi Yui terfikir juga,
Kenapa namanya ada Belanda? Adakah asalnya dari sana? Heeeee, malas cari info.




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

Thursday, July 20, 2017

Resepi Mudah : Chicken Wing Bakar

Maaf taktahu nak letak tajuk apa. Tapi biasa tak makan chicken wing kat pizza/domino? Haaa, Yui buat ala-ala gini tapi Yui rasa resepi Yui lagi sedap dari itu, hahahaha. Lawak je nooo. Hangpa cubalah kalau rajin.



Tergoda atau biasa?


Bahan & cara-caranya :

1) Bahagian kepak/yang kecil (rujuk gambar atas) dalam 7 ketul 
2) 3 ulas bawang putih ( tumbuk aje)
3) Untuk perapan : 2 sudu sos cili, 2 sudu sos lada hitam, 1 sudu sos tiram 
(kacau semua ni lepastu campak kepak tadi gaul sebati)
4) Letak dalam peti ais, esok pagi keluarkan kemudian ambil dalam 1 sudu butter jenama Anchor (salted), campurkan sekali & bakar dalam oven lebih kurang 40 minit, suhu 150" api atas bawah


Yui tak guna minyak sebab dah ganti dengan butter. Yui tidak letak garam atau gula sebab rasa perapan dah cukup lengkap untuk tekak Yui.



Kalau korang suka pedas,
Boleh juga tabur lada hitam (hancur).


Dah habis makan,
Jangan buang begitu aje minyak/perapan. Ambil sekeping roti, calitkan, mambleeeeessss!


Ini resepi bujang Yui. Bahan campak-campak selesai. Kahkahkah.





guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

Wednesday, July 19, 2017

Macam mana nak tahu berapa isi manggis?

Wah wahh wahhh, manggis dah ada. Senang cari, senang dapat gituu. Haritu beli kat pasar malam, 1 kg RM 6, 2 kg RM 10. Belilah tak sampai 10, buat hilang kempunan.




Psssst,
Tau tak macam mana nak tahu berapa "butir" manggis dalam tu? Kalau tak tahu, caranya tengok bontot manggis tu. Kalau ada 6 "bunga" , 6 butir juga dalam tu. Cer tengok gambar atas, tu contohnya. Kalau dah tahu, diam-diam aje. Lama dah nak habaq tapi kali ni baru kesempatan sambil update blog yang makin sendu.


Ok sekarang dah tahu kan?
Yui memang suka pilih yang ada 5 ke atas sebab tahu saiz kecil dan senang telan. Hahahaha.





guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

Thursday, July 13, 2017

Raya 2017 - Balik kampung di Parit Buntar

Minggu pertama syawal hari Sabtu, mak memang dah ajak semua balik ke kampung termasuk menantunya. Hehehe, motif paling utama sebab nak kenalkan menantu juga. Yelah, waktu deme kahwin, orang kampung mai awal, takdan tengok pengantin. Sekarang masa yang sesuai pakej beraya terus.



Inilah adik beradik Yui yang sebenar
Kami berempat
Baju hitam tu adik ipar Yui 


Jarang balik Parit Buntar sebab hanya ada pakcik-pakcik aje di sana. Ini belah mak sebab mak Yui seorang je perempuan dalam adik beradik. Rumah yang wajib kami pergi, memang kami pergi terutama rumah Toklang. Yui anggap toklang ni macam atok Yui sendiri.



Bongsu, Yui, mak & adik bawah Yui




Ok hat ni kena tekankan, adik yui pakai tapak tebal, maka terjadi perbezaan ketara. Tak boleh jadi betul tengok gambar ni, dia tinggi sikit je dari Yui. Hahahaha.



Bersama satu-satunya mak Yui tersayang
Syurga Yui sekarang


Kami pergi 3 rumah sahaja, otw balik singgah ke Taiping rumah Tokcik pula. Perjalanan alhamdulillah berjalan lancar. Nak bergambar kat bendang tak boleh sebab bukan musim kering kontang lagi. Hehehe. Kalau tak, memang jadi port la.




Takde gambar abah kan? Sebab takde nak selfie dengan dia kali ni. Kihkihkih.





guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

Monday, July 10, 2017

Empire Sushi dah dibuka di Ipoh Parade

Teruja plak nak habaq kat hangpa. Yui tau pun sebab ada rakan FB post pasal sushi yang telah menambat hatinya. Udah dia post gambar, kami tanyalah kat mana. Kat Ipoh aje. Best best!


Selang 2 hari Yui plak pergi ke Ipoh Parade. Kebetulan keluar sebab ada orang belanja tengok cerita Transformer The Last Knight kat GSC.






Empire Sushi ni bukan dalam kedai. Di luar berdekatan eskalator. Tak silap Yui tingkat 2. Hangpa cari je, mesti jumpa. Mustahil tak nampak. Hehehe.


Yui pergi lebih kurang 6.30 petang, tak banyak pilihan yang tinggal tapi masih buat mata ni rambang nak pilih yang mana. Harga sangat berpatutan. Kalau buka cawangan di merata tempat, rasanya memang Sushi King Yui bye bye sebab ada yang lebih sedap. Hahahaha.



Ini yang Yui pilih
Harga lebih kurang RM 15
Sangat berbaloi sebab ambil yang jarang nak jumpa
Hehehe


Orang Ipoh kena cuba. Yui tak pasti buka seawal jam berapa tapi rasanya lebih baik datang tengahari sebab kalau lambat dah tentu tak banyak pilihan yang tinggal.


Empire Sushi, Ipoh Parade
Alamat: Lot No. KS03, 2nd Floor, Ipoh Parade
Fb Page : Empire Sushi




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

Thursday, July 06, 2017

Tanda-tanda RABIES pada anjing [anjing gila]




Salam Takziah kepada 2 mangsa rabies di Sarawak




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^

Tuesday, July 04, 2017

Raya 2017 Wakil Anak-anak bulus - Lela

Belum habis beraya?
Wahh wahhh untunglaaah beraya sakan ya
Hehehehe




Untuk tahun 2017
Wakil anak-anak bulus 23 ekor ialah Putri Lelatul Majnun
a.k.a LELA


Selamat Hari Raya komeeee
Raya kan sebulan
Hihihi




guna AKAL berfikir,guna HATI merasa dan guna JARI meluahkan ^ ___ ^